اشتباهات رایج در انتخاب اینورتر (قسمت دوم)

اشتباهات رایج در انتخاب اینورتر (قسمت دوم)
در ادامه مقاله قبل، سایر گزینه های رایج در انتخاب اشتباه اینورترها را می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

در ادامه مقاله قبل، سایر گزینه های رایج در انتخاب اشتباه اینورترها را می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

2- انتخاب اینورتر بر اساس توان (نه توجه به جریان کاری ):

این گزینه به خودی خود می تواند بسیار مورد بحث قرارگیرد زیرا اصطلاح اینورتر سنگین کار یا سبک کار را نیز در خود جای می دهد. اما ارائه ی توضیحات در این موردرا نیز به صورت مفصل به مقاله ی دیگر می سپاریم . اما فقط به این نکته اشاره کنیم که متناسب با نوع کاربری و همچنین انتخاب الکتروموتور  از لحاظ مکانیکی ممکن است برای انجام عملی ،رنج مکانیکی و توانی الکترو موتور طوری انتخاب شده باشدکه اصطلاحا اوور و قوی تر است. در این حالت در هیچ صورتی آمپر نهایی زیر بار به آمپر ثبت شده در پلاک موتور نمی رسد.در این حالت استفاده از اینورتر سبک کار برای کار کفایت می کند اما گاهی این مسئله عکس است وانتخاب توان موتور نسبت به نیاز طوری انجام شده است که جریان زیر بار ودر لحظه های پیک باری، هم مقدار یاحتی گاهی بیشتر از جریان پلاک موتور است که در برخی موارد انتخاب اینورتر باید بر اساس جریان پیک اتفاق بیفتد.حتی در این صورت ممکن است توصیه شود رنج اینورتر را یک رنج بیشتر از توان موتور انتخاب کنید.

3.عدم توجه به رطوبت،دما و ارتفاع و تهویه ی محیط:

یکی از مواردی ک در بسیاری از مواقع درانتخاب اینورتر به آن توجه نمی شود، شرایط محیط و تهویه هوا است.انتخاب اینورتر با درجه IP پایین در محیط مرطوب می تواند به سرعت سبب بروز آسیب درآن شود.همچنین ازآن جایی که اینورتر ها اگر در بار نامی در محیطی گرم تر از دمای مطلوب خود کار کنند و تهویه محیطی خوبی نداشته باشند نیز علاوه بر تاثیر در عملکرد درایو و بروز خطا ممکن است سبب کاهش طول عمر و آسیب به آن نیز بشود که در این حالت می بایست از یک رنج (یا حتی بیشتر) بالاتر از توان الکتروموتور انتخاب توان اینورتر انجام شود تا افزایش توان و تحمل جریان کشی اینورتر جبران کننده ی مسائل دمائی باشد.

4.انتخاب اینورتر با رنج بالاتر نسبت به الکترو موتور:

متاسفانه در بسیاری از موارد دیده می شود که برای خرید اینورتر پیشنهاد یک یا حتی دو رنج بالاتر داده می شود که پس از انجام بررسی های فنی هیچ نیازی به تهیه ونصب چنین توانی نیست و علاوه بر تحمیل هزینه های بالاتر در زمان خرید،می تواند سبب بروز حادثه و خسارت بشود.بدین صورت که اگر در زمان نصب و راه اندازی، پارامتر های پلاک موتور و سطوح حفاظتی موتور در اینورتر تعریف نشود و موتور توان پایین تر نسبت به اینورتر برای آن معرفی نشود، در صورت بروز خطا و حادثه و جریان کشی بیش از حد الکتروموتور با رنج کمتر، اینورتر اجازه ی جریان کشی به الکتروموتور را می دهد و این جریان کشی را بعنوان جریان کشی نرمال موتور به حساب می آورد. در صورتی که موتور در حال اضافه بار کارمی کند که حتی تا مقدار یک الی دو رنج بالاتر نیز ممکن است جریان کشی ادامه یابد که در نهایت سبب سوختگی موتور و حتی به دنبال آن اینورتر شود.

..
ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد