انواع مدهای کنترلی در اینورتر ها:

اینورترها با کنترل ولتاژو فرکانس خروجی خود می توانند سرعت وقدرت(گشتاور)الکترو موتور را تحت کنترل خود درآورند.

اینورترها با کنترل ولتاژ و فرکانس خروجی خود می توانند سرعت و قدرت(گشتاور) الکترو موتور را تحت کنترل خود درآورند.اما الگوریتم کنترل این ولتاژ و فرکانس خود مبحثی را به نام مد کنترلی در اینورترها به وجودمی آورد که هرکدام از این الگوریتم یا اصطلاحا مدهای کنترلی ویژگی خاص خودرا دارند و حتی برای اجرای صحیح وکنترل دقیق الکتروموتور الزامات خود را طلب می کنند.در این مقاله سعی می شود به صورت مختصر به معرفی معروف ترین و پر کاربرد ترین مدهای کنترلی پرداخته شود.

مد کنترل V/F: مد کنترل V/F به نام های دیگری همچون مد کنترل خطی، مد کنترل ولتاژ فرکانس و حتی مدکنترلی pwm (که خود به انواع pwm،spwm،svpwm تقسیم می شوند) نیز شناخته می شود را می توان اولین و پر کاربردترین مد کنترلی در اینورتر دانست که مبنای اصلی و اولیه کار اینورتر ها می باشد.

به بیان ساده مد کنترلی خطی ،ولتاژ و فرکانس را از صفر درصد تا 100 درصد به صورت نقطه به نقطه روی یک خط مستقیم تغییر می دهد.بدین معنی که روی منحنی xy اگر خط راستی کشیده شود و محور x را فرکانس و محور y را ولتاژ در نظر بگیریم ،از نقطه صفر هردو محور به سمت نقطه 100درصد روی این خط راست به ازای هر مقدار درصد از تغییر فرکانس، همان مقدار تغییر ولتاژ خواهیم داشت.

این مد کنترلی سرعت و گشتاور را به صورت همزمان از صفر تا حداکثر تغییر می دهد که بصورت عمومی پاسخگوی بسیاری از کاربری ها می باشد. در این مد کنترلی هیچ گونه فیدبکی از سرعت و گشتاور گرفته نشده و جریان نیز تنها از نظر حفاظتی مورد بررسی قرا می گیرد . هرچند در اینورتر های جدیدتر پارامتر های بیشتری در نظر گرفته شده است تا تنظیم و کنترل مناسب و دقیق تری روی این مد داشته باشیم تا بتوانیم پاسخ های بهتری را نسبت به راه اندازی الکتروموتور و سرعت و گشتاور آن و همچنین اقدامات دیگری همچون تقویت گشتاور و اجرای منحنی هایی با تغییرات جزئی جهت بهبود عملکرد و ذخیره انرژی و....را روی این مد دریافت کنیم.تشریح جزئیات مد کنترلی خطی خود دارای مباحث بسیار زیاد است که در مقالات  دیگر به آن پرداخته خواهدشد.

مد کنترل برداری بدون سنسور: این مد که به نام سنسورلس وکتور کنترل یا svc  نیز معروف است را می توان بعد از مد کنترل خطی به عنوان دومین مد کنترلی رایج دانست که هرچند نسبت به مد کنترل خطی کاربرد بسیار کمتری دارد اما نسبت به سایر مد های کاری رایج تر است.

اساس  کار این مد کنترلی بسیار پیشرفته تر از مد کنترل خطی بوده ودیگر از تابع خطی و منحنی کاری خاصی پیروی نمی کند بلکه بر مبنای محاسبات برداری و با توجه به فیدبکی که از روی جریان کاری الکتروموتور بدست می آورد، ولتاژ و فرکانس و به صورت خاص روی گشتاور و ولتاژ اینورتر کار می کند و با اعمال تغییرات جزئی به صورت خودکار در بازه ای کوچک سعی بر ایجاد نقطه ی کاری مطلوب در فرکانس تنظیمی را داشته تا میزان جریان کشی درحد استاندارد و نرمال باقی بماند.

این مد کنترلی معمولا در بارهایی که دقت کنترل و گشتاور بالایی نیاز دارند مورد کاربرد است.در واقع کنترل این مد روی ولتاژ و فرکانس با در نظر گرفتن فیدبک جریان کاری موتور است. از مهم ترین نکاتی که دراین مد کاری اشاره به آن دارای اهمیت بسیار است را می توان به التزام معرفی پارامترها و اطلاعات پلاک موتور برای اینورتر و همچنین انجام اتوتیونینگ جهت محاسبه اطلاعات داخلی الکتروموتور دانست تا اینورتر دید و اطلاع کامل و دقیقی  از رفتار الکتروموتور و محاسبات گشتاوری وجریان آن داشته باشد. دقت کنترل ولتاژ و فرکانس در این مد بسیار بالاست.

مد کنترلی برداری حلقه بسته: این مد که به نام های وکتور کنترل یا vc یاcvc (کلوز لوپ وکتور کنترل )یا وکتور کنترل سنسور دار نیز معروف هست ، نوعی دیگری از مدهای کنترلی می باشد که عملکردی شبیه به مد کنترل برداری بدون سنسور دارد با این تفاوت که در این مد کاری به جای گرفتن فیدبک از جریان کاری الکتروموتور و استفاده از آن جهت کنترل دقیق گشتاور ، فیدبک از سرعت کاری الکتروموتور توسط انکودر و یا تاکومتر گرفته می شود وهدف اعمال تغییرات در گشتاور و فرکانس خروجی اینورتر جهت ثابت نگه داشتن و ایجاد ثبات  در سرعت کاری الکتروموتور نسبت به تغییرات بار است .

به عبارت ساده با دریافت اطلاعات سرعت توسط انکودر نصب شده روی شافت الکتروموتور و استفاده ازآن در محاسبات برداری ،خروجی سرعت موتور ثابت نگه داشته شود.

مد کنترل گشتاوریا همان تورک  کنترل یا TC مد کاری دیگری در اینورتر می باشد که در بارهایی که نیاز به اعمال گشتاور ثابت در تمام مدت کاری الکتروموتور مورد نیاز است مورد استفاده قرا می گیرد. در این مد کنترلی همان گونه که از نام آن بر می آید مبنای ایجاد ثبات ،گشتاور اعمالی موتور نسبت به نقطه ای است که در اینورتر به صورت ثبت عددی خاص در پارامتر  خاص  این کار یا ثبت نقطه ی مدنظر توسط آنالوگ ورودی اینورتر داده می شود است.سرعت کاری موتور متناسب با تغییرات بار جهت رسیدن و ثبات نقطه ی تنظیمی ولتاژ کاری و گشتاور با محاسبه ی جریان کاری خواهد بود.

..
ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد