اینورتر سنگین کار یا سبک کار ؟(قسمت چهارم )

اینورتر سنگین کار یا سبک کار ؟(قسمت چهارم )
بنابر مطالب ذکر شده در مقالات قبلی این موضوع و در نهایت و برای اتمام این مقاله لازم می دانیم تا مثال دیگری ذکر کنیم اما این بار این مثال به تحلیل یک اینورتر تک رنج خواهیم پرداخت

بنابر مطالب ذکر شده در مقالات قبلی این موضوع و در نهایت و برای اتمام این مقاله لازم می دانیم تا مثال دیگری ذکر کنیم اما این بار این مثال به تحلیل یک اینورتر تک رنج خواهیم پرداخت.

اگر روی پلاک اینورتری برای مثال فقط 11KW یا 23A ثبت شده باشد تکلیف چیست ؟

آیا این اینورتر 11KW سبک کار است یا سنگین کار ؟در این موارد شرط کار نوع اینورتر توسط جدول مشخصات دفترچه مشخص می شود.

برای مثال فوق اگر درصد اورلود داریو 110 یا 120 یا 130 درصد عنوان شده باشد یعنی درایو به صورت عامیانه و دراصطلاح بازار اینورتر سبک کار است که مناسب قراردهی روی بار های سنگین به علت نیاز به تحمل اضافه جریان بالا نیست امکان کار به صورت مدوام را ندارد و فقط برای کاربری هایی همچون فن و پمپ های آب و امثال آن یا بار هایی که به هر دلیل جریان کشی بالایی ندارند  میتواند مورد استفاده قرا گیرد که در لحظه استارت یابارهای لحظه خاص مقدار بیشتری از پلاک موتور جریان کشی دارند که این مقدار در رنج تحمل اضافه جریان کاری اینورتر مذکور می باشد .اما اگر در جدول مشخصات اینورتر مذکور برای مثال 150 یا 180درصد تحمل اضافه بار ثبت شده باشد این داریو را سنگین کار خطاب می کند که توانایی راه اندازی و تحمل اضافه جریان های بالا دارد و بدون اعلام خطا کارخودرا ادامه می دهد.

نکته ی قابل توجه ای که در این بخش می توان به آن اشاره کرد وجه تمایز اینورترهای تک رنج  و دورنج است ،می توان به این عنوان ذکر کرد که در یک اینورتر تک رنج 11KW امکان اتصال یک الکترو موتور 15KWسبک کار وجود ندارد.زیرا اینورتر مذکور از جریان 23A  برای توان 15KW فراتر رود وارد منطقه ی محاسباتی اضافه بارو اضافه جریان می شود و ازآن جایی که جریان کشی یک موتور 15KW به صورت نرمال 29A است در صورت کشیدن جریانی حتی نزدیک به جریان و پلاک خودشودنیز سبب بروز خطا در اینورتر مذکورمی شود!مگر در یک صورت الکترو موتور 15kw مورد نیاز جهت اتصال به اینورتر 11kw سنگین کار جریان کشی کاری در محدوده ی همان 23A  داشته باشد یعنی موتور 15KW در حد 11KW مورداستفاده قرار گیرد (که این مطلب خود نشان گر انتخاب همان موضوع الکتروموتور اوور می باشد)حتی ممکن است این فکر به ذهن آیددرصد تحمل اضافه را از 150%بالاتر ببریم اما ذکر این نکته به میان می آید که در این حالت نقطه ی ورود به محاسبه اضافه جریان ملاک است نه نهایت مقدار تحمل اضافه جریان که در محدوده اینورتر هایی وجود دارد که بتوان به صورت پارامترهای عمومی و در دسترس این نقطه تغییرداد.

امیدواریم دراین مقاله توانسته باشیم بدون پیچیدگی خاص که سبب گمراهی کاربران عزیزمی شود حق مطلب را ادا کرده به درستی مفهوم مقاله را رسانده باشیم. 

..
ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد